Door: Thomas Leenders


Samen klein beginnen maakt duurzaamheid succesvol

Duurzaamheid is geen keuze: het moet, hoort en loont. Bedrijven met een duurzame strategie dragen de drie P’s van profit, people en planet gelijkwaardig hoog in het vaandel. In het huidige economische dal lijkt het logisch dat de P van profit de bovenhand krijgt over de andere twee. Toch biedt dit juist ongekende mogelijkheden om een duurzame strategie uit te rollen.

Stimulans om te veranderen

Als alles goed gaat in de organisatie ontbreekt de stimulans om te veranderen. Nu zijn maatregelen om de winstgevendheid en bedrijfscontinuïteit te waarborgen belangrijker dan ooit. Daarom is er geen beter moment dan nu om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Duurzaamheid helpt bij het realiseren van kostenbesparingen. Het vermindert meteen indirecte kosten, doordat bijvoorbeeld duurzame apparatuur energiezuiniger is. Of doordat verspilling afneemt.

Medewerkers van cruciaal belang bij verduurzaming

Slechts 18 procent van alle bedrijven maakt dubbelzijdige afdrukken. Terwijl de printer zodanig is in te stellen dat dubbelzijdig printen standaard gebeurt. Medewerkers accepteren dergelijke veranderingen sneller als men uitlegt dat dit bomen bespaart dan wanneer men vertelt dat het kosten bespaart. Dergelijke maatregelen leveren op de korte termijn weliswaar directe besparingen op, maar zijn op de lange termijn niet voldoende. Duurzaamheid dient intrinsiek ingebed te zijn in de organisatie. Het moet in het DNA van een organisatie zijn verweven. Daarbij is verandering van gedrag van de medewerkers van een organisatie cruciaal. Want zolang het gedrag van het individu binnen een organisatie niet verandert zal het duurzame beleid op de lange termijn niet succesvol zijn.  Duurzaamheid realiseren we niet door groot te denken, maar door klein te beginnen.

Bekijk hier enkele tips die u helpen te besparen op energiekosten van uw ICT >